17
16
asi bylo pro trenéra neustálé vysvětlování a omlou-
vání Bergerových úletů. Co Ježka motivovalo, aby
akceptoval zvůli a donekonečna hrál se systémem
na schovávanou? A zároveň si nezavřel cestu k za-
hraničním angažmá. Vždyť Václav Ježek trénoval
kromě Sparty i Feyenoord Rotterdam a FC Curych.
Odvrácená stránka ligového fotbalu a možnost pátrat
po roli Václava Ježka, fabulovat vliv tohoto demiurga
československé kopané jsou momenty, které vytvá-
řejí spodní proudy příběhu fotbalisty Bergera.
Jan Berger vyrůstal v Praze na Břevnově, v suterén-
ním bytě jako nejmladší ze šesti sourozenci. Poznal,
co je mít hlad, ale nikdy si nestěžoval na nepřízeň
osudu. Jeho úspěšná sportovní kariéra je plná zvratů
a osobních dramat. Jan Berger jako jediný českoslo-
venský fotbalista v historii mohl nastoupit za Real
Madrid, kdyby ovšem emigroval. Komunistický režim
by totiž problémového fotbalistu do západního angaž-
má neuvolnil. Ale Berger nikdy neopustil svoji rodinu,
i když ho to stálo dres jednoho z nejslavnějších fot-
balových klubů planety. Přestože byl hvězdou, dvoj-
násobným ligovým mistrem a olympijským vítězem,
nepodlehl hvězdným manýrům. Se svou manželkou
Dášou vždy ctil rodinu nade vše a spolu vychovali tři
úspěšné syny.
Základním vyprávěcím principem filmu je přítomnost
vypravěče. Příběh Jana Bergera v našem filmu vy-
práví jeho dětská láska a později žena Dáša. Její po-
stoj je charakteristický: „Všichni ho milovali a vzývali
jako boha. Ale jenom já jsem s ním žila. Není jedno-
duchý žít s Bohem. Naštěstí měl kromě mně jenom
jednu další lásku. Mičudu. Tu potkal dřív než mně.“
Dáša předznamenává, že v dramatickém půdorysu
filmu bude chybět klasický milostný trojúhelník. Pří-
padnou sokyni v lásce, konkurentku ve vztahu vždy
představoval fotbal, nikdy jiná žena. Příběh Berge-
rovy fotbalové posedlosti i nespoutané svobody líčí
jeho manželka s odstupem a mírným nadhledem.
Vypráví lineárně, věří v sílu příběhu, kdy ve zdánlivé
idyle pražského Břevnova šedesátých let začíná růst
Bergerův fotbalový talent. Rozhodnutí vyprávět pří-
běh z výlučně mužského prostředí ženou vytváří na-
pětí mezi viděným a slyšeným. Bergerova manželka
je ambiciózní postava, která má jasný žebříček hod-
not, z něhož nesleví, ani kdyby šlo o mistrovský titul.
Představuje protipól svému manželovi, vrací ho zpět
nohama na zem a poskytuje mu zázemí. Ochránkyně
rodinného krbu a obětavá matka paradoxně jednou
zapohybuje fatálněji, než její světácký manžel. Bě-
hem fotbalového zájezdu do západní Evropy, kam
Jana Bergera doprovází, zvažuje nabídku emigrace.
Na okamžik přemýšlí, že by mohla opustit malé děti,
které zůstaly doma. Málem dojde na slova politruka,
dohlížejícího na návrat účastníků zájezdu zpět do so-
cialistické vlasti: „Uvidí neony a posere se.“
Dramatický oblouk příběhu tvoří tři dějství. Zlom
přichází po odmítnutí nabídky Realu Madrid. Do té
doby poněkud bezstarostný hrdina pocítí nepřízeň
mocných. Po emigraci známého, za něhož se Ber-
ger před zájezdem na západ zaručil, dopadne hněv
režimu plnou silou. Hrdina nesmí hrát fotbal a po vy-
konstruovaném procesu mu hrozí několikaleté věze-
ní. Po boku mu stojí jeho žena a trenér Václav Je-
žek. Geniální psycholog a fotbalový stratég je třetí
zásadní postavou filmu. Legendární trenér Sparty a
reprezentace diplomaticky balancuje mezi hněvem
a přízní mocných, u kterých vyprosí pro Jana Ber-
gera podmíněnou milost. Místo do vězení smí Jan
Berger nakonec legálně vycestovat k zahraničnímu
angažmá. Režim na sklonku své vlády pochopil, že
je výhodnější provokatéra odklidit z republiky a ještě
na tom vydělat. Ideologie totalitního režimu, založená
na třídním boji a nenávisti ke kapitalismu, se prag-
maticky skloní před potřebou valut. Jako další spor-
tovci, i Jan Berger směl přestoupit do zahraniční ligy,
aby odváděl 80% svého platu do socialistické kasy.
Olympijský vítěz z moskevského turnaje, miláček pu-
blika a postrach papalášů, už podruhé nabídku Rea-
lu Madrid nedostal. Naštěstí zbylo hodně věcí, které
jsou v životě důležitější než fotbal. A možná ještě ně-
kdy nad Letnou zazní skandování fanoušků: „Hooon-
za Berger, jinak to nevidím!“
Téma filmu o fotbalistovi Bergerovi nám připomíná,
že relativní svobodu, kterou zažíváme, musíme chrá-
nit, protože svoboda a demokracie nejsou samozřej-
mostí. Byť jde třeba „jen“ o to, za jaký klub budeme
hrát. Je totiž každého věc, čí dres chce nosit. Už ni-
kdy by neměl mít někdo možnost tohle rozhodovat
za nás. Benjamin Tuček
J
an Berger je ikona fotbalové Sparty. Legendár-
ní záložník, proslavený góly stejně jako svými
problémy se socialistickým režimem, nebyl
žádným politickým aktivistou nebo odpůrcem
totality. Za svobodnější svět v nesvobodné spo-
lečnosti nebojoval jednoduše proto, že za něj bojovat
nemusel. Díky přirozenému naturelu lidového rebe-
la dokazoval, že je možné svobodně žít komunistic-
kému marasmu navzdory. Pro jeho fotbalový talent,
bezprostřednost a odvahu nebrat si servítky k němu
vzhlíželi tisíce fotbalových fanoušků nejen pražské
Sparty. Ze stejných důvodů byl trnem v oku funkci-
onářům socialistického sportu. Na fotbalisty je vždy
vidět, na Jana Bergera bylo vyloženě nasvíceno. Ať
už na Letné nebo v reprezentaci, Berger rozdával fa-
nouškům v ochozech stadionů radost a připomínal,
že absurdní režim sice nelze porazit dělovkou pod
břevno, ale je možné si z jeho představitelů občas
vystřelit. Pro jedny byl vzorem a lidovým hrdinou, pro
druhé hrozbou, kterou bylo nutné odstranit.
Film o životních osudech fotbalisty Jana Bergera ne-
chce sentimentálně křísit slávu bývalého fotbalového
reprezentanta. Proč tedy vyprávět film o výjimečném
fotbalistovi dnešnímu divákovi? Příběh Jana Bergera
je ryzím konfliktem individuality s mocí represivního
systému. Formanovské téma o střetu individuální
svobody v kolektivní nesvobodě je vyprávěné skrz
reálně žijící postavu, prostřednictvím skutečného ži-
vota, vzpomínek přímých účastníků a archivních ma-
teriálů. Dokumentární skutečnosti scénář upravuje a
inspiruje se jimi. Součástí hraného filmu budou do-
bové materiály, záběry vybraných fotbalových utkání,
ve kterých Jan Berger nastoupil.
Bergerova životní dráha a sportovní kariéra charak-
terizuje život v socialistickém Československu osm-
desátých let podobně, jako příběh Emila Zátopka
vystihuje léta padesátá a osud Věry Čáslavské roky
šedesáté. Bergerův příběh nedosahuje tragiky Čás-
lavské nebo Zátopka. Na rozdíl od titánů světového
sportu představuje Jan Berger symbol domácí, rezo-
nující místy v groteskní, lehce absurdní rovině. Osob-
ní dramata se prolínají s plebejskou podstatou fotba-
lu jako lidové zábavy. Na Letnou se tehdy nechodilo
na Spartu, ale na Bergera. Jan Berger nahrazoval
fotbalovým fanouškům odvahu i svobodu, kterou si
sami netroufli v normalizací spoutané společnosti
projevit. Byl přitom jedním z nich. Chlapík, který vy-
rostl v nuzných poměrech a rád poseděl na pivu, se
pílí vypracoval na vrchol. Měl i štěstí na trenéry. Ikony
československého fotbalu Tomáš Pospíchal a Václav
Ježek věděli, že mají v Bergerovi rozdílového hráče,
schopného rozhodovat zápasy. Když měl Berger pro-
blémy se životosprávou nebo s vládci socialistického
sportu, jeho trenéři nad ním drželi ochrannou ruku.
Domníváme se, že kromě talentu to byla nevšední
skromnost a naprostá oddanost sportu, co Jana Ber-
gera dělalo do jisté míry svatým a v očích trenérů i fa-
noušků nedotknutelným. Ale bylo to tak doopravdy?
Při práci na připravovaném filmu se vkrádá myšlenka
na trenéra Václava Ježka. Jaká byla jeho skutečná
role v příběhu? Copak je možné, aby byl Bergerovi
věčně chápavým, tolerantním druhým otcem? Vztah
temperamentního trenéra a lehkovážného fotbalis-
ty si nejde představit bez konfliktu. Na Bergerových
výkonech stála celá Sparta. Nedivil bych se, kdyby
se trenér neovládl, když jeho klíčový hráč nemohl
nastoupit. Jak absurdní se z dnešního pohledu jeví
tehdejší Bergerovy průšvihy a zákazy. Tak šílené
DRAMATURGICKÁ EXPLIKACE