Previous Page  18-19 / 19
Information
Show Menu
Previous Page 18-19 / 19
Page Background

19

18

REŽIJNÍ EXPLIKACE

SCÉNÁRISTICKÁ

EXPLIKACE

K

dyž mě producenti oslovili, abych napsal

scénář k filmu o fotbalové legendě Janu Ber-

gerovi, pochválil jsem je za velmi moudré

rozhodnutí. Mohli totiž udělat velkou chybu.

Mohli oslovit scénáristu, který je nadšeným

fotbalovým fanouškem či dokonce zarytým Sparťa-

nem. Oslovili však autora, který fotbalu nerozumí,

nesleduje ho a činí tak proto, že ho tento druh sportu

vůbec nezajímá.

Proto jsem se také na Jana Bergera nedíval jako na

fotbalistu a netopil se v jeho fotbalových uspěších

a dovednostech. Byl to pro mně člověk, který vyrostl

v neskutečně chudých poměrech a který měl to štěs-

tí, že měl talent od Boha. Uměl kopat do kulatého

nesmyslu takovým způsobem jako málokdo. Tím mě

zaujal jako génius ve svém oboru. A že uměl kopat do

míče dokonale, svědčí to, že dostal nabídku od jed-

noho z nejprestižnějších světových klubů – od Realu

Madrid. A tuhle nabídku odmítl. Kvůli rodině. To byl

moment, kdy mě zaujal jako člověk. A tak mne na-

padlo vyprávět o téhle sportovní hvězdě očima jeho

ženy Dáši.

A tak společně s ní vyprávím o bohémovi, který se

se stal pro svoje fotbalové umění

Bohem

pro své fa-

noušky. A který si začal myslet, že je nepostižitelný

a tvrdě narazil na ruku totalitního režimu. A taky vy-

právím o člověku, se kterým nebylo jednoduché vést

domácnost se dvěma dětmi. Který byl naprosto ne-

praktický a bezelstný v dobách Husákovského ma-

rasmu. A který byl schopen obětovat největší životní

nabídku a na nějaký čas sklonit hlavu před režimem

kvůli své rodině, která pro něj znamenala víc než ka-

riéra i osobní hrdost. Je to vlastně tak trochu červená

knihovna. Ale o chlapovi.

Robert Geisler

P

oměrně dlouhou dobu jsem odolával nej-

různějším scénářům a trpělivě čekal na ten

pravý, který bych uchopil a věnoval mu veš-

kerou svou energii. Jsem přesvědčen, že

ta chvíle nastala. Téma příběhu je mi velmi

blízké a navíc se jedná o silný skutečný příběh a ni-

koliv o pouhou fikci.

Jan Berger je legenda. A to nejen svým fotbalovým

umem, ale i přístupem k životu. Zaujal a okouzlil mno-

ho lidí, včetně mně. V dětství byl jedním z mých vzorů.

V pozdější době jsem měl mnohokrát možnost zahrát

si s ním fotbal a veškeré domněnky se potvrdily. Je

to skutečně svérázný muž, veselý, milý ovšem pevný.

Jeho příběh chci pojmout jako životopisný film. Přida-

ná hodnota našeho vyprávění bude určitě ten „druhý“

pohled jeho ženy a její chování ve vypjatých situací.

Musím se přiznat, že s tím mám i svoje bohaté zkuše-

nosti, které chci do filmu přenést. Prostor vidím i v po-

etice, dobové atmosféry Břevnova, rád bych kombino-

val reálné fotbalové záběry s těmi archivními. Teším

se i na práci s herci při rekonstrukci fotbalových scén

a nebo scén z kabiny fotbalistů. Pokusím se ukázat

práci sportovce v komunistické době, kdy českoslo-

venský fotbal produkoval velké hvězdy, které byly ado-

rovány ve světě a Evropě. Dobu, kdy šlo víc o partu,

něž o astronomické honoráře, jaké známe dneska.

V tomto ohledu bych se ve vší skromnosti rád přiblížil

filmům mého dalšího vzoru – Miloše Formana. Po-

stava Honzy Bergera totiž „formanovskou“ určitě je.

Příběh obyčejného chlapíka a geniálního fotbalisty,

který se postaví režimu, prostě proto, že si nemůže

pomoci, nabízí prostor pro vytvoření hodně zajímavé

postavy a hlavně silného filmového příběhu. A to vše

ve scénáři Roberta Geislera rozhodně vidím.

Velkou pozornost budeme s kameramanem věnovat

i stylu natáčení, vedení kamery, barevným korekcím

a celkovému pojetí. Nemělo by jít o dokumentární

film, ale ani o přísně strohý technický přístup. V tuto

chvíli to vidím na kameru z ruky a jistou polo-aktivní

„přítomností“ v situacích. Počítám, že nás čeká velký

kus práce, mnoho hodin debat a hledání nejvhodněj-

šího přístupu. Ale těším se na to.

Jakub Kohák

JAKUB KOHÁK

REŽIE

Režisér televizních reklam

(Kofola, Pepsi , T-Mobile , Vodafone a mnoho dalších)

. Jeho reklamy mu vyslou-

žily mnoho cen jak na české tak i na světové scéně. Na festivalu v Cannes byl prezentován v prestižním

světovém výběru Young Directors

(nejlepší mladý režisér)

. Věnuje i tvorbě krátkých videoklipů, televizních

seriálů a spotů. Je držitelem ceny Anděl

(1999)

za nejlepší český videoklip.

ROBERT GEISLER

SCÉNÁŘ

Podílel se jako scénárista na filmech

Mistři

a

Protektor

(Český lev za scénář k Protektorovi společně s B.

Tučkem a M. Najbrtem)

. Je také autorem textu úvodní písně filmu Protektor „Když zavřu oči“. Spolupraco-

val s HBO na seriálu

Terapie

(linie Igora 2011, linie Charváta 2013)

a s Ondřejem Štindlem na seriálu ČT

Svět pod hlavou

(díly Orchidej na smětišti a Rodinná záležistost)

, který dostal Českého lva za nejlepší se-

riál 2017. Je jedním ze scénáristů politické satiry

Kancelář Blaník

i celovečerního filmu

Prezident Blaník

.

S Tomášem Hodanem napsal scénář k pohádce

Čertí Brko

, která bude mít premiéru v listopadu 2018.

BENJAMIN TUČEK

DRAMATURGIE

Jako asistent režie se podílel na filmu

Návrat idiota

(1999)

. V roce 2002 natočil hraný debut

Děvčátko

(oce-

něno Českým lvem a na zahraničních festivalech)

. Na poušti v americkém Utahu natočil sci-fi

Mars

(2018)

.

Připravuje film

Radio Stalin

o legendárním pražském Radiu 1. Je autorem dokumentárních filmů

Tantra

(2011),

Plán

(2014).

Jako režisér se podílel na seriálu o současné české filantropii

Filantrop

(2016)

. Režie

televizní dokumentární série o lidech, kteří se hlásí do Armády ČR

Provedu!

(2017).

S M. Najbrtem a R. Ge-

islerem je scénáristou filmů

Mistři

(2003)

,

Protektor

(2009, oceněný šesti Českými lvy a nominací ČFTA na

Oscara),

Polski film

(2012)

a spolupracoval s nimi na scénářích cyklu

Kinetická encyklopedie všehomíra

(1999 - 2001)

a seriálu HBO Terapie. S O. Štindlem a R. Geislerem spolupracoval na scénářích série

Svět

pod hlavou

(2017)

. Je spoluautorem satirického seriálu

Kancelář Blaník

. Spolupracoval na celovečerním

filmu

Prezident Blaník

(2018)

. Nakladatelství Labyrint vydalo jeho sbírku povídek

Velmi krátké vlny

(2009).

JAN LACINA

CONCEPT FILM & PRODUCTION S.R.O

Silvestr Bolka Polívky / Firma roku / Hyundai Euro fest / Pražské fotbalové léto / Slavnostní otevření Luxem-

burg plaza / Finále Miss ČR / Lucie na Bílo

LUDVÍK MAREČEK

FRESH LOBSTER S.R.O.

Špunti na vodě – Producent / Účastníci zájezdu – Výkonný producent / Obsluhoval jsem anglického krále –

Výkonný producent / Kawasakiho růže – Výkonný producent / Případ nevěrné Kláry – Výkonný producent